Načítám...

Zlatý Bludný balvan 2011 - PhDr. et Ing. Ivan Bertl

Komitét pro udělování Bludných balvanů při Českém klubu skeptiků SISYFOS
oznamuje, že v kategorii jednotlivců za rok 2011 získává
zlatý Bludný balvan

PhDr. et Ing. Ivan Bertl

za iniciativní prosazování grafologie do pedagogické praxe

Pseudověda se leckde vyučuje na vysoké škole a nikomu to zřejmě nevadí - což nemáme akademickou svobodu? Příkladem jsou přednášky z grafologie na Pedagogické fakultě Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem.
„Z písma lze vyčíst, zda je autor introvert či extrovert, pod stresem nebo vyrovnaný, jak je temperamentní… i to, jestli třeba nemá nějaký problém – šikana, týrání a podobně, což se velmi dobře uplatní v pedagogické praxi. Proto na UJEPu vedu kurzy grafologie pro učitele. Ti potom z písma odhadnou charakter svých žáků a mohou jim pak snadněji vycházet vstříc.“ (Ivan Bertl - rozhovor, Fénix Radio, březen 2011)

Náš laureát se věnuje grafologii asi 10 let a vydal o ní více publikací (viz http://phdr-et-ing-ivan-bertl.katalog-pravniku.cz/). Pozastavme se nad jednou z nich, učebnicí Grafologie v pedagogické praxi (TRITON, Praha 2009), na jejímž přebalu čteme: „Mohou s ní pracovat nejen učitelé, ale i vychovatelé, andragogové, personalisté, kariérní i profesní poradci.“
Náklady na vydání publikace byly hrazeny ze zdrojů projektu Grantové agentury ČR Tvorba, validizace a standardizace nástroje pro diagnostiku delikventního chování – Ga ČR 406/09/0367. Doporučili ji recenzenti doc. PhDr. Karel Hládek, CSc. (přední český bohemista a textolog, působil na Katedře bohemistiky a slavistiky UP v Olomouci) a PhDr. Jiří Hasil (pedagog, lektor Ústavu bohemistických studií FF UK v Praze a PF UJEP v Ústí nad Labem).

V publikaci se rozlišuje asi třicet znaků rukopisu, jako jsou způsob řádkování, způsob psaní písmen, pravidelnost písma, podpis atd. Každý znak nabývá více hodnot, např. „způsob psaní písmen“ rozlišuje desítky písmen rozmanitých tvarů. Z nich grafolog vyčte povahové vlastnosti autora rukopisu, např.:

Diagnostika ze způsobu řádkování rukopisu: Stoupající řádek znamená nadšení, radost, aktivitu... Klesající řádek – duševní i tělesnou skleslost, únavu, pasivitu,... Vypouklý řádek znamená počáteční nadšení, upadající aktivitu, nedostatek vytrvalosti. [s. 69–70]

Diagnostika ze způsobu psaní písmen: Písmena „a“, „o“, „m“ bývají u komunikačně ostýchavých lidí stlačená v důsledku stresu, který prožívají … Písmeno „k“ reprezentuje pisatelovu sexualitu a vyrovnávání se s ní … Písmeno „r“ rozkrývá racionalitu apod. [s.102]

Ze stovek (často jen vágně) rozlišitelných hodnot znaků  rukopisu se usuzuje na stovky vlastností pisatele. Jak se tyto úžasně pestré korelace zdůvodní? O validizaci a standardizaci, jíž se týkal výše uvedený grant – ani slovo. (Ani by nebylo technicky možné tak rozsáhlé empirické šetření uskutečnit.) Dočítáme se pouze o „dávné zkušenosti“ a individuální invenci posuzovatelů. Pokud by mezi znaky rukopisu a chováním existovalo v populaci určité reálné spojení, musilo by být zakotveno geneticky ve struktuře nervové soustavy, a tudíž vzniknout vývojem dávno před tím, než začal člověk užívat písma. Je nepředstavitelné, jak by mohlo souviset s přežíváním jedinců. Argumentů vyvracejících grafologii je více.

Bertlova knížka poskytuje docela rozverné čtení. Ukazuje na nepostradatelnost sympatetické magie pro naše školství.

Nezaměňujme písmoznalectví s grafologií. První je úctyhodná disciplína, užitečná kupř. pro ověřování pravosti rukopisu. Grafologie je jednoznačně pseudovědou.

- viz Jiří Heřt: Grafologie kriticky. In: Věda kontra iracionalita 3. Nakl. Věra Nosková, Praha 2005, s.131-151.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace