Načítám...

ZA FUNGUJÍCÍ PERPETUUM MOBILE – JEN TŘETÍ MÍSTO V SOUTĚŽI ČESKÁ HLAVIČKA 2009

PŘEDMLUVA

Zákon zachování energie se v technicky pokročilých zemích dostal do obecného povědomí natolik, že autoři návrhů na zařízení vyrábějících energii z ničeho zásadně pro své vynálezy název perpetuum mobile nepoužívají. Tvrdí většinou, že jejich vynález mění blíže neurčenou a vědou dosud opomíjenou volnou energii na dobře známou energii mechanickou nebo elektrickou. Chyba, které se autoři návrhů takových zařízení dopouštějí, ať v úmyslné snaze klamat důvěřivé čtenáře nebo při neúmyslném klamání sama sebe, nebývá při letmém pohledu ihned patrná a nepříliš erudovaný čtenář může získat dojem, že nejde o nesmysl.

Jedno z takových zařízení popisovaných na webu dostalo název MEG, což je zkratka z anglického Motionless Electromagnetic Generator (tj. elektromagnetický generátor neobsahující pohyblivé části). Zařízení je pozoruhodné nejen tím, že se u nás stalo tématem středoškolské studentské práce, ale především tím, že student P. H. Integrované střední školy (ISŠ) v Nové Pace zjistil měřením na replice zařízení, kterou s nasazením značných sil vyrobil, že elektrický výkon na výstupu je skutečně větší, a to více než dvojnásobně, než elektrický výkon přiváděný na vstup. Tím údajně ověřil deklarovanou funkci zařízení jakožto generátoru energie. Odborná porota soutěže České hlavičky 2009 udělila studentu Integrované střední školy za tuto práci nazvanou „Ověření funkce bezpohybového generátoru MEG“ třetí místo v kategorii FUTURA.

Po přečtení úplného textu, který je součástí studentovy práce předložené k ocenění a je uveřejněn na webu školy, dojdeme bohužel i k závěru, že práce na zvoleném tématu studentovi nepomohla získat širší a hlubší poznatky z elektrotechniky a fyziky. Naopak ho dovedla k převzetí pavědeckých názorů vynálezce MEGu, které student téměř beze změn zařadil do svého textu. Jako příklad uveďme názor, že současná fyzika a termodynamika je mylná a Maxwellovy rovnice „zkomolené“, protože v nich „byl vynechán popis a hlavně možnost existence zdrojů ´volné energie´“. Tento smutný výsledek pedagogického snažení pracovníků školy musel ovšem každý zkušený učitel předpokládat, a pokud tomu tak nebylo, musel jej aspoň dodatečně poznat po přečtení studentova textu.

Za povšimnutí stojí i studentovo přesvědčení (týkající se toho, že volná energie je zadarmo), že „Právě tyto slova ´pro všechny´ a ´zadarmo´ asi nejvíc brání rozvoji čerpání „volné energie“. Energetické společnosti by těmito slovy ztratily svůj význam, a proto úspěšně bojkotují jakýkoli vývoj na poli „volné energie“ a zabraňují financování těchto projektů.“ Vyznavači pavědy se ovšem bez útoků proti vědě a proti těm, kdo její poznatky úspěšně využívají, neobejdou.

Za článkem Lukáše Jelínka a Luďka Pekárka, který následuje, je na konec tohoto dokumentu připojen ještě text dopisu výboru spolku Sisyfos třem institucím, kterým je v České republice svěřena péče o kvalitu vzdělávání, a tři odpovědi těchto institucí, které ponecháváme bez komentáře.

1. 2010_Jelinek_Pekarek_MEG.pdf

2. Dopis_Sisyfos.pdf

3. Odpoved_ISS_Nova_Paka.pdf

4. Odpoved_KH_Kraj.pdf

5. Odpoved_Ministerstvo_Skolstvi.pdf



Za výbor spolku Sisyfos

Ing. Lenka Přibylová
předsedkyně
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace